Aktuality

Späť na zoznam článkov

Parník Liptov

Publikované: 10.08.2014 11:23:49 | prečítané 6319x | © plavidla.sk

Roky rokúce brázdime vody a brehy Dunaja krížom krážom a prechádzame na svojich motorových člnoch, kánojkách, kajakoch, na bicykloch alebo len tak peši okolo a vôbec netušíme, že zdanlivo nezaujímavý starý železný trup lode, ktorý už desaťročia slúži ako klubová základňa pre vodákov, patril svojho času k najvýznamnejším bočnokolesovým parníkom na Dunaji.

BKVP (Bočnokolesový vlečný parník) Liptov bol postavený vroku 1912 vlodeniciach vLinzi pod pôvodým menom Wien. Vroku 1922 ho odkúpilo riaditeľstvo Československej akciovej paroplavebnej spoločnosti pre potreby plavebného podniku Československej republiky od nemeckej plavebnej spoločnosti„SD“ (Süddeutsche Dampfschiffahrtsgesellschaft) za 4,873,688Kčs. Parník bol následne premenovaný na Labe. V súvislosti s vyhlásenim Slovenského štátu v roku 1939 bol parník opať premenovaný, tentokrát na R – II.

Meno LIPTOV dostal až v roku 1945 a pod týmto menom plával až po jeho vyradenie z prevádzky v roku 1967. V tom istom roku sa ako jediný „kataraktný“ parník vyhol zošrotovaniu a neskončil ako parník Orava či Spiš.

Dĺžka:62m, Šírka cez kolesnice:19,8m, stredný ponor:1,12m, Výkon:1200koní

,,Katarakt " - typ vodopádu, sklanatý prah tiahnuci sa naprieč korytom rieky.

Dunajské katarakty - Medzi stredným a dolným Dunajom bol úsek Kataraktov a Železnej brány v dĺžke 119km v miestach kde prechádzajú Karpaty cez Dunaj rkm.930 - 1048. V tomto úseku boli v skalnatom dne vystrieľané kanály, označené bójkami a to: Stenka, Kozla-Dojke, Izlas-Tachtália, Svinita a Juc. Potom nasledovala úzka úžina Kazaň a vlastný, hrádzou obohnaný kanál Železnej brány, ktorý mal na pravom brehu vlečnú železnicu na výpomoc pre ťažkú protiprúdnu plavbu. V úseku Kataraktov bola povinná pilotáž lodivoda správy Kataraktov až do vybudovania riečneho stupňa Železné vráta I v roku 1971. Remorkér, ktorý na strednom a dolnom Dunaji utiahol 14 plne naložených člnov, utiahol na hornom úseku sotva 3-4 také člny a v kanáli Železnej brány len 1 a ak chcel ťahať 2, musel mu pomáhať príprah vlečného rušňa.

Po demontáži strojného zariadenia a kotlov v roku 1967 bol Liptov prestavaný na klubovú základňu pre vodákov a odtiahnutý do Karloveskej zátoky- Dunaj rkm.1872 v Bratislave, kde slúži vodákom dodnes. V roku 2008 v súvislosti pripravovanou výstavbou na brehoch Karloveskej zátoky našťastie nepodľahol osudu ostatných lodí v zátoke, ktoré zošrotovali, ale dostal nový náter, lodné osvedčenie a nové miesto s dostatočnou hĺbkou, takže už nesadá na dno, čo ho predtým ničilo.

 


Štátna plavebná správa

Slovenský hydrometeorologický ústav

Miesto pre Vašu reklamu